Dnes je vďaka internetu štandardom spravodajstvo zadarmo. A nie je to len trend posledných rokov. Televízne spravodajstvo na verejných kanáloch takto funguje už desaťročia. Ale ako vieme, v skutočnosti zadarmo nič nie je, a tak nastáva otázka, kto toto spravodajstvo financuje?
Sú to reklamy. Keď ste však odkázaný na reklamy, musíte myslieť na niekoľko vecí. Za prvé, aby si niekto u vás reklamu kúpil, musíte mať dostatočný počet divákov. Čím väčší počet divákov, tým viac vám za reklamu zaplatia. A tak svoj obsah nastavujete tak, aby zaujal čo najväčší počet divákov. Zjednodušujete a vyhýbate sa témam, ktoré sú síce dôležité, ale nie sú divácky atraktívne.
Za druhé si však musíte dávať pozor, aby ste neurazili ľudí, ktorí si reklamu u vás kupujú. Ak budete kriticky informovať o firme, ktorá si u vás pravidelne kupuje reklamu za milióny, je dosť pravdepodobné, že nielen že si táto firma už u vás reklamu nekúpi, ale že si to rozmyslí aj každá iná firma.
To, že koncept financovania spravodajstva reklamou je škodlivý je vidno už pri zbežnom porovnaní kvality spravodajstva. Tlač, ktorá je z časti financovaná ľuďmi ktorú si ju kupujú, sa nemusí až tak báť písať o firmách, pretože nie je na príjmoch z reklamy úplne závislá, na rozdiel od televízneho spravodajstva, ktoré je od reklamy závislé úplne. Čím menej obsahu médium venuje reklamným plochám, tým je kvalita väčšinou lepšia.
Napríklad taká HBO, ktorá reklamy nevysiela vôbec, ale je platená peniazmi divákov, ponúka programy ako Real Time With Bill Maher alebo Last Weeek Tonight With John Oliver, ktoré nemajú problém ostro kritizovať veľké firmy spôsobom, akým by si to reklamou platené spravodajstvo dovoliť nemohlo.
Zároveň to poukazuje na to, že ak si aj malá skupina ľudí, ktorých zaujíma nejaká téma a chcú byť o nej objektívne informovaní je ochotná zaplatiť, tak takéto spravodajstvo dostane.
Jednoducho, keď novinári cítia, že dokážu fungovať bez príjmov z reklamy, tak sa vyhnú či už vedomej alebo podvedomej autocenzúre a budú plniť službu pre zákazníka, ktorým sa stane namiesto zadávateľa reklamy stane divák/čitateľ.
Preto sa mi páči trend, že dnes vznikajú mnohé online magazíny, ktoré prinášajú kvalitné, rozsiahle články a video bez reklamy, a sú financované za poplatok od čitateľov.
Na záver časť z Last Weeek Tonight With John Oliver venujúca sa práve tejto téme